Alkoholizm - Pracoholizm

  Pracoholikami są zwykle osoby pilne, perfekcyjne, ale i niepewne siebie, nieśmiałe, niedowartościowane, bojące się otoczenia. Często są to osoby ambitne, lubiące rywalizować i wygrywać, które wysoko stawiają sobie poprzeczkę, za wszelką cenę dążą do osiągnięcia sukcesu i prestiżu społecznego. Z drugiej zaś strony podchodzące niejednokrotnie z obawą do własnego talentu, spontaniczności, czy fantazji.

Człowiek uciekając od konfliktowych sytuacji powodowanych przez siebie lub innych, może popaść w pracoholizm, którego etiologia jest podobna do innych uzależnień.Pracoholizm jest też wielkim zagrożeniem dla osób uzależnionych od alkoholu,narkotyków etc:te osoby na skutek "odstawienia" popadają w drugą skrajność.

Pracoholizm jest również ucieczką od odpowiedzialności np: za opiekę nad dziećmi ,rodziną ,przebywanie z nią.Głównym celem jest zapewnienie bytu materialnego zapominając o uczuciach i moralnych szkodach wyrządzonych rodzinie.W tym temacie zwykle potrafimy się bardzo mocno samo usprawiedliwiać obarczając swych bliskich i innych nie zrozumieniem.


Pracoholizm ma wiele pozytywnych skutków, m. in. lepsza pozycja społeczna, wyższe zarobki czy szybszy rozwój zawodowy. Niestety, ma także wiele najróżniejszych efektów ubocznych. Nadmiar pracy może spowodować pogorszenie stosunków z innymi ludźmi, a przede wszystkim z tymi najbliższymi. Kolejną wadą jest przepracowanie, którego skutkiem mogą być najróżniejsze choroby (zależne od wykonywanej pracy). Również efektem zbyt intensywnej i częstej pracy może być przyśpieszone wypalenie zawodowe.


 


 

Sprawdż,czy problem Pracoholizmu dotyczy Ciebie.?


 

Może Wpadasz  w Dół,jak woda szukająca ujścia.


 

Test przygotowany przez Amerykańskich Anonimowych Pracoholików, który pozwoli ustalić, czym jest dla Ciebie praca i jakie przeznaczasz jej miejsce w swym życiu.

 


Za każdą odpowiedź „tak” policz sobie 1 punkt, zaś za odpowiedź „nie”0 punktów.


 

1. Mój kalendarz:
Wpisuję do niego wszystkie spotkania, dzięki czemu mój harmonogram jest przejrzysty
Wpisuję do niego większość informacji, ale czasem okazuje się, że terminy się nakładają, albo o czymś zapomniałem.
Czasem w ogóle nie wpisuję spotkań i ważnych terminów i potem okazuje się, że mam trzy rzeczy do zrobienia w jednym terminie.

2. Kiedy ktoś zwraca mi uwagę, że za dużo pracuję:
Staram się zastanowić czy rzeczywiście nie za dużo czasu poświęcam na pracę.
Nie zwracam na to uwagi, uważam, że pracuję tyle, ile powinienem
Irytuje mnie to, bo praca to bardzo ważna część mojego życia.

3. Kiedy mam dużo różnych zadań do wykonania w tym samym czasie:
Robię plan i określam dokładnie terminy.
Ciężko mi ustalić plan, raczej pracuję na najwyższych obrotach dopóki wszystkiego nie skończę.
Nie ustalam planu, bo jak zaczynam robić jedną rzecz, to nie kontroluję upływu czasu, więc resztą się zajmę jak skończę pierwsze zadanie.

4. Kiedy mam bardzo dużo pracy:
Staram się tak rozłożyć zadania, żeby jak najwięcej zrobić w czasie przepisowych godzin pracy.
Kiedy zacznę coś robić, to zostaję po godzinach, żeby dokończyć.
Poświęcam czas wolny na te zadania i zabieram dokumenty do domu.

5. Kiedy pracuję w grupie:
Współpracuję przy ustaleniu planu i wykonaniu zadań razem z innymi, dzieląc się obowiązkami.
Często wchodzę w rolę lidera i po wykonaniu swojej części, sprawdzam wykonanie innych
Najczęściej biorę na siebie jak najwięcej pracy, żeby potem nie musieć poprawiać niczego po innych.

6. Jako lider zespołu:
Daję podwładnym dużo swobody podczas wykonywania zadania.
Monitoruję pracę zespołu, żeby mieć wpływ na końcowy efekt.
Sprawdzam na bieżąco każdą część zadania i wprowadzam poprawki.

7. Praca w zespole to dla mnie:
Dobry sposób, żeby racjonalnie rozłożyć zadania.
Większy stres bo nigdy nie wiem, czy nie zdarzy się tak, że będę musiał poprawiać coś po innych.
Zło konieczne. Wolę pracować sam, bo zawsze muszę poprawiać po innych.

8. W dniu wolnym od pracy:
Załatwiam sprawy prywatne i nie myślę o pracy.
Załatwiam zaległe sprawy prywatne, ale sprawdzam czy w pracy wszystko w porządku.
Nadrabiam zaległości w pracy, lub załatwiam sprawy prywatne, ale na bieżąco monitoruję przebieg zadań, sprawdzam pocztę i dzwonię do firmy.

9. Brak snu spowodowany zbyt dużą ilością pracy:
nie dotyczy mnie, utrzymuję równowagę pomiędzy pracą, a życiem prywatnym.
Zdarza mi się czasem, ale potem staram się odespać.
Zdarza mi się często, ale nie odczuwam go w sposób szczególny.

10. Ostatnio moje kontakty z przyjaciółmi:
Nie zmieniły się, są równie częste, jak kiedyś.
Osłabiły się ze względu na dużą ilość obowiązków zawodowych.
Są bardzo rzadkie, ponieważ poza pracą prawie nie mam czasu.

11. Czas wolny najchętniej spędzam:
Ze znajomymi, rodziną lub dobrą książką.
Ze znajomymi z pracy, lub czytając pisma branżowe.
Najczęściej na nadrobienie zaległości w pracy.

12. Moja rodzina:
Jest na pierwszym miejscu i poświęcam jej tyle czasu, ile potrzebuje.
Często zwraca mi uwagę, że dużo czasu poświęcam na pracę.
Ma pretensje, że tyle pracuję i nie może zrozumieć, że to konieczne i normalne w dzisiejszych czasach.

13. Obowiązki domowe:
Dzielę z resztą rodziny.
Często, zajęty pracą, zapominam o nich.
Raczej zostawiam innym, bo nie lubię jak coś tak prozaicznego odwraca moją uwagę od pracy.

14. Po ciężkim dniu pracy, kiedy wychodzę z pracy:
Lubię odpocząć i oderwać się od obowiązków.
Ciężko mi oderwać się myślami od pracy.
Często jeszcze w domu przeglądam dokumenty lub myślę co powinien zrobić jutro.

15. Na spotkania rodzinne:
Staram się mieć czas zawsze, to dobry moment, żeby dowiedzieć się jak się miewa reszta rodziny.
Nie mam zbyt wiele czasu, ale to dobry moment, żeby porozmawiać o moich osiągnięciach w pracy.
Często nie mogę sobie na nie czasowo pozwolić i opuszczam je usprawiedliwiając się brakiem wystarczającej ilości czasu .

16. Kiedy spotykam się ze znajomymi:
Idziemy do kina, rozmawiamy o prywatnym życiu albo ostatnich wydarzeniach.
Rozmawiamy o życiu, często o pracy, finansach czy naszych osiągnięciach.
Najczęściej rozmawiamy o aktualnych wydarzeniach w pracy czy sytuacji na rynku.

17. Podczas urlopu :
Odpoczywam i bawię się, czerpie ile się da aby naładować akumulatory.
Odpoczywam ale mam pod ręką służbową komórkę, na wypadek gdyby coś się wydarzyło w pracy.
Jeżeli w ogóle mam urlop, mam ze sobą laptopa, żebym w razie potrzeby mógł pracować.

18. Terminy uroczystości rodzinnych:
Doskonale pamiętam lub mam zapisane przypomnienia z wyprzedzeniem.
Mam zapisane w kalendarzu, bo mam tyle na głowie, że mogą mi wylecieć z pamięci.
O ile o nich pamiętam, to zapisuję w kalendarzu przypomnienia, ale i tak zdarza mi się je przeoczyć.

19. Praca zajmuje w moim życiu:
Tyle czasu ile trzeba, ale zawsze zostaje wolny czas.
Dużo więcej czasu niż inne aspekty życia.
Praktycznie cały mój czas, niewiele zostaje na inne aktywności.

20. Weekendy:
Relaksuję się i odpoczywam.
Zdarza się, że nadrabiam zaległości w pracy lub robię plan na przyszły tydzień.
A co to? Te dwa dni to dla mnie dobry czas na nadrobienie zaległości w pracy.

21. Niedzielny wieczór:
To ostatni moment na odpoczynek i zebranie sił.
To czas na przygotowanie się pracy.
To czas na kolejne przejrzenie dokumentów i zastanowienie się nad planem działania na poniedziałek.

22. Pracując często
Myślę o momencie, kiedy będę mógł odsapnąć.
Wpadam w wir pracy i tracę poczucie czasu.
Jestem zirytowany, bo ludzie w moim otoczeniu mi przeszkadzają w pracy.

 23. Średnio tygodniowo pracuję:
Około 40 godzin
Powyżej 40 godzin, ale nie więcej niż 50.
Powyżej 50 godzin.

24. Spotkanie ze starymi znajomymi to świetna okazja, żeby:
Powspominać i pośmiać się.
Dowiedzieć się jak inni radzą sobie z pracą, karierą i życiem.
Pogadać o pracy i pochwalić się swoimi osiągnięciami.

25. Ilość obowiązków jakie mam w pracy:
Jest duża, ale organizuję pracę tak, żeby na wszystko wystarczało mi czasu.
Ciągle się powiększa, bo nie umiem odmawiać brania na siebie nowych obowiązków nawet kiedy mam mało czasu i muszę pracować po godzinach.
Jest bardzo duża i często nie dosypiam i zabieram pracę do domu, ale wszystko robię na najwyższym poziomie.

26. Kiedy mam do wykorzystania zaległy urlop:
Chętnie gdzieś jadę, żeby się oderwać.
Często biorę go, żeby popracować w domu, wtedy mogę podzielić czas między pracę, a bliskich.
Niechętnie go wykorzystuję, nie jestem zmęczony pracą i lubię być na bieżąco w firmie.

27. Kiedy gorzej się czuję lub choruję:
Idę na zwolnienie i leczę się. .
Idę do lekarza, ale niechętnie odkładam pracę.
Nie mam czasu na chorowanie, biorę jakieś ogólnodostępne leki i siadam z powrotem do pracy.

 28. Podczas zwolnienia chorobowego:
Leczę się i nie interesuję się pracą.
I tak sprawdzam maile i dzwonię do firmy, żeby się dowiedzieć czy wszystko w porządku.
Jeśli w ogóle przestaję przychodzić do pracy, zabieram pracę do domu i jestem w stałym kontakcie z ludźmi z pracy.

29. Planując urlop:
Staram się wybierać miejsca, w których oderwę się od codzienności.
Staram się planować tak, żeby móc być w stałym kontakcie z firmą.
Planuję go tylko w takich miejscach, w których mam połączenie z Internetem, żeby móc pracować, jeżeli będzie taka potrzeba.

30. Błędy w pracy traktuję
Jako naukę, bo jesteśmy tylko ludźmi i każdemu może się zdarzyć.
Jako porażkę i długo je rozpamiętuję.
Nie popełniam błędów – wielokrotnie sprawdzam swoją pracę, żeby nie zdarzyła się taka sytuacja.

31. Staram się tak organizować czas, aby:
Nie musieć zostawać po godzinach.
Jak najlepiej wykonać wszystkie zadania.
Jak najwięcej mieć go na pracę i czynności z nią związane

32. Praca to dla mnie
Element życia.
Sposób na spełnienie się w życiu.
Podstawa mojego życia i pasja.

33. Ilość wolnego czasu jaki mam:
Pozwala mi na odpoczynek i hobby.
Jest tak ograniczona, że nie mam czasu na hobby.
Jest znikoma, nie mam czasu nawet na spotkania ze znajomymi nie mówiąc o hobby.

34. Kiedy muszę wykonać zadanie, na które mam zdecydowanie za mało czasu:
Wykonuję jak najlepiej swoje obowiązki, ale zdaję sobie sprawę z ograniczeń czasowych i wybieram rozwiązanie, które pozwoli mi dotrzymać terminu.
Zostaję po godzinach albo zabieram pracę do domu i jeżeli trzeba przekraczam termin ale robię wszystko na najwyższym poziomie.
Jeżeli trzeba zostaję po godzinach lub zabieram pracę do domu, ale dotrzymuję terminu, nawet jeżeli muszę zrezygnować z jakości wykonania.

35. Najczęstsze dolegliwości na jakie się skarżę to:
Przeziębienia.
Problemy z koncentracją, migreny.
Problemy gastryczne, depresja.

36. Czy masz problemy ze snem:
Raczej nie.
Zdarza się, że nie mogę usnąć lub śnią mi się koszmary.
Często cierpię na bezsenność.

37. Po powrocie z urlopu:
Czuję się wypoczęty i zrelaksowany.
Złapałem drugi oddech, ale cieszę się, że już jestem z powrotem.
Wcale nie czuję się bardziej wypoczęty niż przed nim, mam tylko zaległości w pracy do nadrobienia.

 


 

Wyniki:

 


 0-5 Punktów:   

Masz zdrowe podejście do pracy. Potrafisz się zmobilizować, jednak sprawy zawodowe nie przesłaniają Ci ważnych aspektów prywatności.

 

 


 

 

6-12 Punktów: 

Jesteś na dobrej drodze, by zostać pracoholikiem! Zastanów się nad pytaniami, w których uzyskałeś punkty – są to te sprawy, nad którymi możesz popracować.

 


 

 

   Więcej niż 12 Punktów: 

 

Masz poważny problem, zgłoś się do psychologa, ponieważ praca wymyka Ci się całkowicie spod kontroli i staje się prawdziwą obsesją! To jest naprawdę groźne!





 Forum Dyskusyjne w temacie"Pracoholizm"